بیماری, بیماری کودکان

نکات مراقبتی برای کودکان با ویروس کرونا

نکات مراقبتی برای کودکان با ویروس کرونا

ویروس کرونا، یک ویروس جدید است و بسیاری از دانشمندان هنوز چگونگی تاثیر آن بر کودکان را نمی‌دانند. در حالی که تا پیش از این گفته می‌شد این ویروس کرونا کودکان را مبتلا نمی‌کند اما امروز شاهد ابتلا و حتی مرگ برخی از کودکان بر اثر کرونا هستیم.

اگر کودک علائم ویروس کرونا داشت چه باید کرد؟

حتما به پزشک مراجعه کنید اما دقت داشته باشید که در این فصل آنفلوآنزا نیز شیوع زیادی دارد و علائمی مانند سرفه و تب در کرونا و آنفلوآنزا مشابه و شایع است.
به مراقبت‌های بهداشتی و درمانی مانند شستشوی منظم دست ادامه دهید تا کودک در برابر سایر ویروس‌ها و باکتری‌ها نیز محافظت شود.
مانند سایر عفونت‌های تنفسی در صورت بروز علائم باید با پزشک مشورت کنید و از رفتن به اماکن عمومی خودداری کرده و کودک را نیز قرنطینه کنید تا از شیوع آن به دیگران جلوگیری شود. بیشتر بخوانید: دستورالعمل جدید برای حفاظت از کودکان مقابل کرونا

 

علایم ابتلا به کرونا در کودکان متفاوت است

تحقیقات دانشمندان انگلیسی نشان می دهد از میان کودکان مبتلا به کرونا که علائم بیماری داشتند، ۵۵ درصد از بی حالی و ضعف رنج می‌برند. همچنین ۵۳ درصد این کودکان از سردرد شکایت داشته و بیش از ۵۰ درصد آن‌ها نیز علائم تب را نشان می‌دهند. گلودرد با ۳۸ درصد، بی اشتهایی (که منجر به بی میلی از خوردن وعده‌های غذایی می‌شود) ۳۵ درصد، مشکلات مختلف پوستی شامل خارش، التهاب، جوش و غیره با ۱۵ درصد و اسهال با ۱۳ درصد از جمله شایع‌ترین علائم کرونا در کودکان مبتلا بوده است.

به گفته این محققان، نباید در انجام تست کووید ۱۹ از کودکان عجله کنیم بلکه باید با شناسایی کودکان دارای علائم، اقدام به جداسازی آن‌ها از سایر کودکان و قرنطینه خانگی آن‌ها کنیم. در بسیاری از موارد کودکان تنها یکی از علائم را از خود بروز می‌دهند و باید نسبت به شناسایی صحیح آن، خانواده‌ها اهتمام لازم را داشته باشند.

نکات مراقبتی برای کودکان با ویروس کرونا

نکات مراقبتی برای کودکان با ویروس کرونا

علائم بیماری کرونا در کودکان چیست؟

مطالعات نشان می‎دهد تا امروز محققان از ۲ هزار مورد تایید شده و مشکوک به ویروس کرونا بین ۱۶ ژانویه تا ۸ فوریه به مرکز کنترل بیماری‌های چین گزارش کرده و آن را تجزیه و تحلیل کردند. مانند گزارش‌های قبلی مطالعات جدید نشان داد که بیش از ۹۰ درصد این موارد خفیف یا متوسط بودند. در بین این موارد کودکان علائمی مانند تب، سرفه، گلودرد، آبریزش بینی، عطسه و گاهی عفونت ریه یا پنومونی را تجربه کردند. اما حدود ۶ درصد از کودکان دچار بیماری شدید یا بحرانی هستند و علائمی مانند تنگی نفس و هیپوکسی یا کاهش میزان اکسیژن در بافت‌های بدنشان دارند.

آیا کودکان دچار سندرم حاد تنفسی می‌شوند؟

در موارد بسیار نادر کودکان ممکن است دچار سندرم حاد تنفسی شوند که یک وضعیت تهدید کننده زندگی است که مانع از رسیدن اکسیژن به ریه‌ها و به نوبه خود به جریان خون می‌شود. در یک مطالعه در ایالات متحده نشان داد بین حدود ۵۰۰ بیمار شناخته شده در بیمارستان کمتر از یک درصد در سن ۱۹ سال یا جوانتر بودند. در مقابل نزدیک به ۴۰ درصد بین ۲۰ تا ۵۴ سال داشتند در حالی که ۵۲ درصد در سنین ۵۵ سال و بالاتر بودند. این یافته نشان می‌دهد که موارد شدید کرونا بیشتر در بزرگسالان رخ می‌دهد.

نکات مراقبتی برای کودکان با ویروس کرونا

  • آموزش شستن درست دست‌ها: به کودکتان شستن درست دست‌ها را آموزش دهید چون ممکن است آنها حوصله ۲۰ ثانیه شستن دست‌ها را نداشتند باشند باید تلاش کنید با خواندن شعر یا هر خلاقیتی که به ذهنتان می‌رسد این زمان را برایشان رعایت کنید و در ضمن آن درست شستن دست‌ها با آب و صابون را یادش دهید.
  • به محلول ضدعفونی اکتفا نکنید: ضدعفونی کردن دست به اندازه شستن دست با آب و صابون موثر نیست و حتی ممکن است همه آلودگی‌های دست کودک را از بین نبرد. زیرا بعد از استفاده از محلول باید صبر کنید تا خودش خشک شود و این ممکن است از حوصله بچه‌ها دور باشد.
  • کودک را از هرگونه تماس با دیگران منع کنید: در تلاش برای مهار ویروس کرونا باید به کودکان یاد دهید که از دست زدن به وسایلی که نمی‌شناسند و حتی بوس و بغل اطرافیان و خانواده پرهیز کنند.
  • کفش و لباسش را کنار در دربیاورد: متخصصان تاکید میکنند که حتما کودکان و بزرگسالان در صورتی که از بیرون می‌آیند لباس‌ها و کفش‌شان را خارج از خانه دربیاورند تا محیط خانه به هیچ عنوان آلوده نشود. این موضوع در مورد کیف و دیگر وسایلی که از بیرون خریداری می‌شود نیز صادق است.
  • استرس کودک را کم کنید: برای کاهش استرس و افزایش سلامت روان و پرت کردن حواس کودک بهتر است با کودک بازی کنید. تمرین و فعالیت بدنی و حتی فکری میتواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

 

 

دستورالعمل جدید برای حفاظت کودکان از کرونا

 

 

 

تا همین چند هفته پیش از مصونیت کودکان در برابر ویروس کرونا گفته می شد، اما حالا همه چیز فرق کرده است . بعد از ابتلا چند نوزاد و البته مرگ چند کودک زیر ۱۰ سال در کشورهای مختلف ، حالا پزشکان معتقدند کودکان به هیچ وجه در امان نیستند و باید دستورالعملهای حفاظتی برای آنها به دقت انجام شود.
در آخرین دستورالعمل حفاظتی کودکان مرکز کنترل بیماری آمریکا (CDC)‌ که توسط کمیته دانشجویی مرکز مدیریت مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ترجمه شده، آمده است: بر اساس شواهد موجود، به نظر نمی‌رسد که کودکان نسبت به بزرگسالان در معرض خطر بیشتر ویروس covid-۱۹ باشند و اگرچه بعضی از کودکان نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند ولی اکثر موارد شناخته شده‌ی بیماری مربوط به بزرگسالان بوده است.

اقدامات لازم برای پیشگیری از ابتلای کودکان

-شست‌و شوی مرتب دست‌ها با آب و صابون یا با محلول‌های ضد عفونی کننده حاوی الکل.
-دوری از افرادی که بیمار هستند ( سرفه و عطسه می‌کنند).
-تمیز کردن سطوحی که در طول روز پیوسته لمس می‌شوند مانند میز، صندلی، دستگیره در، کنترل‌های از راه دور، روشویی دستشویی.
-شست‌و شوی وسایلی که قابلیت شست و شو دارند مانند اسباب بازی‌ها، در صورت امکان این وسایل را با بالاترین دمای آب مناسب برای شست و شوی آن وسیله بشویید و آن را به صورت کامل خشک کنید.
کودکان نیاز به ماسک نیاز ندارند؟
اگر کودک بیمار نیست، هیچ نیازی به استفاده از ماسک ندارد، تنها افرادی که نشانه‌های بیماری داشته و یا کسانی که از بیمار مراقبت می‌کنند باید از ماسک استفاده کنند.

نکات مهم در زمان تعطیلی مدارس

-محدود کردن رفت و آمدهای اجتماعی
نکته اصلی در کاهش سرعت انتقال ویروس کرونا محدود کردن ارتباطات تا حد ممکن است. اگر مجبور به برگزاری دورهمی برای کودکان هستید، تا حد امکان تعداد افراد حاضر در جمع کم باشند و بهتر است در خارج خانه برگزار شود، چراکه حفظ فاصله بین افراد در محیط‌های خارج خانه راحت‌تر است .
-تمرین حفظ فاصله در موقعیت‌های اجتماعی
اگر ملاقاتی به طور مثال با یک خانواده دیگر یا یک دوست دارید در نظر داشته باشید که بین خودتان و بقیه افراد فاصله‌ی مناسب را رعایت کنید.
-شستن مرتب دستها
مطمئن شوید که کودکان رفتارهای پیشگیرانه مانند شست و شوی مرتب دست‌ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه خصوصا در زمان حضور در یک مکان عمومی را رعایت می‌کنند.
-تغییر برنامه تعطیلات و سفرهای بهاری
اگر سفر غیر ضروری در برنامه شما وجود دارد زمان آن را تغییر دهید.توجه داشته باشید که اگر کودکان در خارج از مدرسه در گروه‌های بزرگ همدیگر را ملاقات کنند، می‌تواند همه را در معرض خطری بزرگ قرار دهد.

کودکان می‌توانند ناقل باشند

به گزارش ایسنا در ادامه این دستورالعمل آمده است: اطلاعات موجود در مورد نحوه‌ی درگیری و ابتلای کودکان با ویروس covid-۱۹ محدود است، ولی اطلاعات موجود نشان می دهد که کودکان ممکن است تنها علائم خفیفی را بروز دهند. با این وجود آنها می‌توانند ناقل بیماری باشند و بیماری را به افرادی که جزو گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند و مشکلات زمینه‌ای پزشکی دارند منتقل کنند.

یادگیری و آموزش کودکان را ادامه دهید

بسیاری از مدارس دروس را به صورت آنلاین ( آموزش مجازی) ارائه می‌کنند. تکالیف مدرسه را بررسی کنید و کمک کنید که کودکان با سرعت مناسبی کارهای خود را انجام دهد. به کودک خود برای استفاده از کامپیوتر و نحوه استفاده از آن کمک کنید. برای یادگیری در خانه برنامه‌ریزی کنید ولی سخت گیر نباشید. زمان مشخصی برای خوابیدن و بیدار شدن، برنامه‌ی روزانه یادگیری، وعده‌های غذایی سالم و میان وعده‌ها، فعالیت‌های فیزیکی و زمان‌های خالی برای تفریح داشته باشید و راهی برای ارتباط کودک با دوستانش بدون دیدار حضوری در نظر بگیرید.

سلامت کودک خود را حفظ کنید

هر گونه علامت بیماری را در کودکتان بررسی کنید. اگر هرگونه علائم مطابق با ویروس covid-۱۹ در کودک خود مشاهده کردید؛ خصوصا تب، سرفه و یا تنگی نفس با مرکز بهداشتی تماس بگیرید و تا حد امکان کودک خود را از دیگر افراد خانه دور نگه دارید.

مراقب سلامت روان کودکان باشید

نگرانی بیش از حد، ناراحتی، خوردن غذاهای ناسالم، تغییرات در خواب و مشکل در حفظ دقت و تمرکز و بعضی تغییرات رفتاری کودک را بی اعتنا نگذارید.وقتی را برای صحبت با فرزندتان در مورد شیوع ویروس covid-۱۹ اختصاص داده، به سوالات او پاسخ دهید و حقایق موجود در مورد بیماری را به گونه ای که متوجه شود توضیح دهید.اقدامات پیشگیرانه روزمره را به کودکان آموزش دهید و او را به انجام این اقدامات تشویق کنید.
والدین و افرادی که از کودکان مراقبت می‌کنند نقش مهمی در آموزش شست و شوی دست‌ها و رعایت اصول مراقبتی و پیشگیرانه در کودکان دارند. به کودکان توضیح دهید که شست و شوی دست‌ها کمک می کند که آنها سالم بمانند و از انتشار ویروس به دیگران جلوگیری کنند. الگوی خوبی برای کودکان خود باشید وشست و شوی دست ها را به یک فعالیت خانوادگی تبدیل کنید.
همچنین برقراری ارتباطات اجتماعی غیرحضوری، برقراری تماس ویدیویی با دوستان یا خانواده و یا نامه نوشتن برای افراد فامیل نیز در این دوره به حفظ سلامت روان کودک کمک می‌کند.
بیشتر بخوانید چند پیشنهاد جذاب برای سرگرم کردن بچه ها در خانه

کودکان فعالیت فیزیکی داشته باشند

بازی برای سلامت فیزیکی و ذهنی کودک خیلی مناسب است ، پس کودک خود را تشویق کنید که بازی کند. می‌توانید با کودک خود به پیاده روی ایمن بروید یا دوچرخه سواری کنید. داخل خانه فعالیت‌های ورزشی مانند فعالیت‌های ورزشی کششی انجام دهید، این فعالیت‌ها به سلامت کودک و حفظ تمرکز او کمک می‌کند. ارتباط کودکان خود را با افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای محدود کنید.
بیشتر بخوانید پیشنهادهایی برای فرار از غر زدن بچه ها

کودک را از افراد مسن خانواده دور نگه دارید

افراد مسن و افرادی که مشکلات زمینه‌ای پزشکی دارند جزو گروه‌های در معرض خطر این بیماری هستند. اگر افرادی در خانه شما جزو گروه‌های پر خطر محسوب می‌شوند ملاحظات بیشتری برای دور نگه داشتن فرزندان خود از این افراد در نظر بگیرید.اگر خودتان در زمان تعطیلی مدارس نمی‌توانید از کودکتان نگهداری کنید؛ برای انتخاب فردی که از کودک‌ مراقبت می‌کند دقت کنید، اگر افرادی که جزو گروه پرخطر محسوب می‌شوند از کودک شما مراقبت می‌کنند ارتباط و تماس کودک خود را با دیگران محدود کنید.همچنین مسافرت برای دیدار افراد مسن فامیل و پدربزرگ و مادربزرگ را به تعویق بیاندازید و از طریق تماس ویدیویی، نامه یا ایمیل با آنها ارتباط برقرار کنید .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *