تخت کنار مادر, تخت نوزاد, تخت نوزاد کنار مادر

مزایای خوابیدن نوزاد کنار مادر

مزایای خوابیدن نوزاد کنار مادر

مزایای خوابیدن نوزاد کنار مادر

مزایای خوابیدن نوزاد کنار مادر موضوعیست که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم. از دیرباز تاکنون رسم بر آن است که نوزاد کنار مادر بخوابد. این موضوع علت های بسیاری دارد. که مهم ترینشان مواظبت مادر از کودکش است.

مزیت های خوابیدن نوزاد کنار مادر

مزایای خوابیدن نوزاد کنار مادر ؛ نوزاد در ماههای اولیه زندگی به علت سیستم ضعیف بدنی که دارد نیاز به مراقبت های شدید والدین دارد. نوزاد در هفته اول و دوم نیاز به مراقبت های شدید دارد ؛ زیرا باید خودش را با شرایط جدید زندگی و دنیای خارج از رحم تطبیق دهد.

مزایای خوابیدن نوزاد کنار مادر ؛ نوزادان برای اینکه رشد خوبی داشته باشند و به قدرت بدنی مناسب برسند ، به استراحت کافی نیاز دارند . بعضی از نوزادان ممکن است ۱۸-۱۶ ساعت در روز بخوابند. بعد از تولد و با رشد و تکامل بیشتر مغز نوزاد، الگوی خواب نوزاد به شکل صحیح ایجاد خواهد شد.

مورد بعدی تغذیه کودک است که در ماههای اولیه تولد عمل شیردهی بسیار حساس و مهم است. توصیه میشود که برای رشد بهتر مغز نوزاد ، حتما از شیر مادر تغذیه کند. شیر مادر تغذیه‌ای ایده‌آل برای نوزادان است که ترکیب تقریباً کاملی از ویتامین‌ها، پروتئین و چربی است . هر آن‌چه کودک شما برای رشد به آن نیاز دارد – و همهٔ این مواد طوری آماده شده است که هضم آن نسبت به شیر خشک ساده‌تر است.

البته ذکر این نکته مهم است که نوزاد را نباید داخل تخت مشترک با والدین خواباند و تهیه تخت کنار مادر نوزاد امری الزامی است.

این موارد تنها دو مورد از موضوعات مهمی است که ثابت می کند خوابیدن نوزاد کنار مادر در ماههای اولیه بسیار اهمیت دارد. پس در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد مزایای خوابیدن نوزاد کنار مادر بیشتر صحبت کنیم.

مزیت های خوابیدن نوزاد کنار مادر

همانطور که گفتیم نوزاد در ماههای اولیه زندگی نیاز به مراقبت های زیادی دارد. برخی از متخصصان معتقد هستند که نوزاد باید کنار والدین بخوابد تا راحت تر بتوانند به فرزندشان دسترسی داشته باشند. در ادامه به چندین مورد اشاره خواهیم کرد که ثابت می کند که بهتر است مادر و نوزاد نزدیک یکدیگر باشند.

تغذیه راحت از شیر مادر

در ماههای اولیه سیکل خواب مادر و نوزاد بسیار شبیه به یکدیگر میشود. نوزاد در ۲ تا ۴ ماه اول زندگی با خوابیدن کنار مادر احساس آرامش زیادی می کند ، و اگر در طول شب بیدار شود وقتی مادر او را در آغوش می کشد حس اطمینان بیشتری پیدا می کند.

از طرفی در هفته های اول ممکن است احساس کنید که نوزادتان سر زمان مشخصی غذا می خورد. خواسته های مکرر نوزاد برای غذا یک راه طبیعی برای افزایش شیر مادر است. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند تمایل بیشتری برای شیر خوردن دارند؛ زیرا شیر مادر سریع تر هضم می شود و بیشتر از شیرهای دیگر جذب می شود.

برای مادر بسیار راحت‌تر است که شب هنگام نوزاد گرسنه‌اش را در کنار خودش داشته باشد و به او شیر بدهد تا اینکه خواب‌آلود خود را به تخت خواب نوزاد برساند و بعد به او شیر بدهد.

وقتی نوزاد کنار مادر می خوابد دیگر مجبور نیست برای هربار شیر دادن جابجا شود. پس بدون اینکه از خواب عمیق بیدار شود می تواند شیر بخورد.  همین مورد باعث خواب راحتتر نوزاد شده و خواب عمیق تری را در طول شبانه روز تجربه می کند.

تقویت عزت نفس کودک

نوزادان در ماههای اول در طول شب به علت موارد زیادی ممکن است از خواب بپرند این موارد ممکن است بیماری یا گرسنگی باشد که در هر دو حالت زمانیکه از خواب بیدار میشود دوست دارد مادر را در کنار خود حاضر ببیند. وقتی نوزاد در اتاق دیگری بخوابد و در تاریکی چشم باز کند ، قطعا صحنه خوشایندی برایش نخواهد بود و از شدت ترس یا تنهایی شروع به گریه کردن می کند.

تقویت اعتماد بنفس کودک

ولی زمانیکه از خواب بیدار میشود قبل از اینکه از خواب عمیق بپرد ، مادر او را آرام کرده و در آغوش می گیرد. همین حس حمایت و اطمینانی که از مادر می گیرد باعث نترس شدن کودک میشود.

اگر کودک از همان ابتدا متوجه شود که تحت هر شرایطی مادر و پدرش به سرعت کنار او حاضر میشوند هم پیوند عاطفی شدیدتری با آنها خواهد داشت و هم در بزرگسالی شخصی دارای اعتماد به نفس بار می آید. زیرا همواره پدر و مادر را در کنار خود حاضر می بیند.

البته شاید فکر کنید که این حالت سبب وابسته شئن بیش از حد کودک به پدر و مادر میشود و دیگر به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد. باید بگوییم که کنترل این موضوع بستگی به نحوه تربیت پدر و مادر دارد که حمایت خود را از کودک بصورت کاملا کنترل شده نشان دهند تا نوزاد فردی وابسته به دیگران بار نیاید.

کاهش خطر سندروم مرگ ناگهانی کودک

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)، مرگ ناگهانی و غیر منتظره کودک زیر ۱ سال است؛ که در کالبد‌شکافی نیز دلیل قابل توضیحی برای مرگ پیدا نمی‌شود. سندرم مرگ ناگهانی نوزاد که به آن مرگ گهواره نیز گفته می‌شود، معمولاً هنگام خواب کودک اتفاق می‌افتد.

این مشکل ممکن است علل متفاوتی داشته باشد که یکی از آنها دمر خوابیدن نوزاد باشد. در این حالت نوزاد نمی تواند به راحتی نفس بکشد و دچار مکث تنفسی میشود. اگر مادر کنار نوزاد باشد ، در طول شب مواظب فرزندش است و حالت خوابیدن و علائم حیاتی او را کنترل می کند تا مشکلی برایش بوجود نیاید.

موارد افزایش SIDS در نوزادان

  • خواباندن کودکان کمتر از چهار ماه در تخت والدین
  • خوابیدن نوزاد در تخت یک فرد سیگاری یا سیگار کشیدن در اتاق خواب
  • خوابیدن نوزاد در تخت با اشخاص بسیار خسته، نا هوشیار یا تحت تأثیر داروهای آرام‌بخش
  • خوابیدن نوزاد در تخت دیگران غیر از والدینش مثل کودکان دیگر
  • خوابیدن در تخت مشترک با تشک مواج آبی یا تشک خیلی نرم
  • خواباندن نوزاد در محلی با سطحی نرم مثل یک کاناپه
  • خوابیدن نوزاد در تختی با بالش‌های زیاد
  • خواباندن نوزاد در تختی با لحاف، پتو یا روتختی سنگین

افزایش ایمنی کودک در هنگام خواب

زمانیکه کودک در کنار والدین و در تخت کنار مادر خودش می خوابد ، بسیار ایمن تر از حالتی است که جداگانه در اتاقی دیگر یا روی تخت مشترک با والدینش بخوابد. زمانیکه کودک در اتاق دیگری باشد ممکن است نصف شب از خواب بپرد و بخواهد از تختش پایین بیاید و کنار مادرش برود. اگر در این حالت کودک از ارتفاع پایین بیفتد تبعات جبران ناپذیری به همراه دارد.

زمانیکه کودک در تخت مشترک بین پدر و مادر بخوابد نیز مشکلاتی به همراه دارد. زیرا خطر خفگی و سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش میدهد.

پس راهکار بهتر تهیه تخت کنار مادر و هرچه نزدیک تر کردن نوزاد به مادر است تا هم نوزاد خواب ایمن و راحتی داشته باشد و هم والدین با خیال آسوده استراحت کرده و از فرزند خود مواظبت کنند.

اهمیت خرید تخت کنار مادر نوزاد

همانطور که در متن بالا اشاره کردیم بسیار مهم است که نوزاد کنار والدین بخوابد ، چراکه هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روانی رشد بهتری خواهند داشت. همچنین اشاره کردیم که خوابیدن در اتاق جداگانه در ماههای اول چه معایبی دارد و حتی خوابیدن نوزاد در تخت مشترک با والدین عواقب بدتری خواهد داشت.

پس راه حل این مشکل خرید تخت کنار مادر خواهد بود. چرا که در اینصورت نوزاد هم در نزدیکی پدر و مادرش است و هم در اتاق جداگانه دور از آنها نیست. پس با این وجود مادر به راحتی می تواند به نوزاد خود شیر بدهد ، از او در برابر خطرات احتمالی مراقبت کند و حس امنیت و عشق را بسیار راحتتر به نوزادش منتقل کند.

تهیه تخت کنار مادر نوزاد چه برای نوزاد و چه برای مادر دارای مزیت است و خرید و استفاده از آن در سالهای اولیه زندگی کودک خالی از لطف نیست.

نکات مهم در خرید تخت کنار مادر

قابلیت تنظیم ارتفاع

این قابلیت از سری ویژگی های بسیار مهم تخت کنار مادر است. چرا که همراه با رشد کودک می توانید ارتفاع مناسب را جهت راحتی و امنیت هرچه بیشتر کودک تنظیم کنید. وقتی نوزاد کوچکتر باشد ارتفاع بالاتر برایش مناسب تر است، چونکه توانایی زیادی در کنترل حرکاتش ندارد و امکان ندارد که خودش را از ارتفاع پایین پرت کند.

از طرفی وقتی تخت در ارتفاع بالاتر تنظیم میشود ، پدر و مادر برای برداشتن نوزاد از تخت زیاد خم و راست نمیشوند و کمر درد نمی گیرند. پس هرچقدر نوزاد کوچکتر باشد ارتفاع بالاتر برایش مناسب تر است ولی هرچقدر نوزاد بزرگتر شود ؛ چون حرکات بدنش را بصورت ارادی حرکت می دهد ممکن است خودش را از ارتفاع پایین پرت کند. پس در این حالت می توان ارتفاع را به پایین ترین حد ممکن کاهش داد تا ایمنی کودک تامین شود.

تزئینات و وسائل جانبی

پیشنهاد میشود که روی تخت نوزاد وسائل جانبی و یا اسباب بازیهایی که ریز و کوچک هستند نصب نکنید. زیرا نوزاد قدرت درک و تشخیص مواد خوراکی و غیر خوراکی را ندارد و امکان دارد که آن را داخل دهانشان فرو برده و دچار خفگی شوند. تا حد امکان وسائل و اسباب بازیهای ریز را از اطراف کودک جمع آوری کنید.

اما همیشه وسائل جانبی آنقدر بد نیستند. مثلا پشه بند یکی از تجهیزاتی است که در فصل بهار و تابستان و مخصوصا در استانهای شمالی وجنوبی کشور بسیار کاربرد دارد. شما با نصب پشه بند ، نوزادان خود را از گزند نیش حشرات در امان نگه میدارید.

پایداری

در فروشگاه تخت نوزاد کنار مادر را خوب تکان دهید تا مطمئن شوید ثبات و پایداری کافی برای حرکات و جنب و جوش‌های بی‌پایان نوزاد را دارد. پایه‌های تخت نوزاد کنار مادر حین تکان دادن باید ثابت و محکم روی زمین بمانند و گهواره لق نزند.

اتصالات و دیگر نقاطی را که با تکان خوردن تحت تاثیر قرار می‌گیرند، به خوبی بررسی کنید. بهتر است تخت کنار مادری را انتخاب کنید که قابلیت تحمل وزن یک نوزاد سنگین را داشته باشد چرا که برخی از تخت های کنار مادر اگرچه ظاهری فانتزی و زیبا دارند اما از نظر پایداری، استواری و حفظ تعادل ضعیف هستند و تنها مزیتشان شکل و شمایل زیبا و فریب‌دهنده‌شان است.

چرخ های متحرک

اگر تختی که خریداری می کنید چرخ داشته باشد به راحتی می توانید آن را هرجایی از خانه که می خواهید جابجا کنید و به کمرتان هم برای حمل آن فشاری وارد نمیشود. اما بهتر است تختی خریداری کنید که چرخ های آن را بتوان جدا کرده و بتوان در جایی ثابت نگه داشت.

چرا که نوزاد بعد از ۶ ماهگی به جنب و جوش می افتند و ممکن است در اثر جنب و جوششان تخت را حرکت داده و اتفاقی برایش بیفتد. پس بهتر است در زمانهایی که نوزاد خوابیده است تخت را ثابت کرد که نتواند آن را حرکت دهد.

قابلیت گهواره شدن

برخی از تخت ها قابلیت گهواره شدن یا نی نی لای لای دارند. نوزاد ۹ ماه را در محیط امن رحم زندگی کرده است و عادت به تکان خوردن و خوابیدن دارد. در اصل مزیت اصلی گهواره همین است که تکان خوردن در محیط داخلی رحم را تداعی می کند و باعث میشود کودک با آرامش و اطمینان بیشتری بخوابد.

این قابلیت از نظر اقتصادی هم بسیار به صرفه است. چراکه وقتی نوزاد خوابش برد می توانید تخت را از حالت گهواره خارج کنید تا خواب کودکتان عمیق تر شود.

ست لحاف و تشک

برخی از ست های تشک و لحاف نوزاد بسیار گران قیمت هستند چون طرحدار هستند و از طرفی برای سلامتی نوزاد هم بسیار مضر هستند . از طرفی نوزاد در ماههای اولیه اصلا نیازی به بالشت ، تشک و لحاف ندارد. اگر هم اصرار به خرید این وسایل دارید استفاده از بالشت را فراموش کنید.

برای تشک هم بهتر است تشکی را انتخاب کنید که بافت سفت و ارتفاع کمی دارد و به خوبی در کف گهواره جای می‌گیرد و فضای اضافی اطراف آن باقی نمی‌ماند. به جای لحاف از یک روانداز سبک یا پتوهای سوراخ‌دار استفاده کرده و در عوض لباس مناسب‌تری تن نوزاد کنید.

اگر از تخت های کنار مادر چوبی استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که تشک به دیواره‌های تخت بچسبد. فاصله تشک تا دیواره نباید بیشتر از یک انگشت باشد، اگر این فاصله به ۲ انگشت رسید خیلی سریع به فکر تعویض تشک باشید چرا که این فاصله برای نوزاد خطرناک است و ممکن است هنگام خواب دست، پا یا انگشتانش بین دیواره تخت و تشک گیر کند.

قابل حمل بودن

ممکن است شما تصمیم بگیرید برای چند روز به جایی عزیمت کنید و یا قصد جابجایی دارید و از طرفی خواب نوزادتان بسیار برایتان مهم باشد. زیرا اکثر کودکان زمانیکه از محل خواب و تختشان دور میشوند نمی توانند بخوابند. اگر تخت قابلیت حمل داشته باشد به راحتی می توانید آن را داخل ساک مخصوص جا داده و جابجا کنید.

خرید تخت کنار مادر اینترنتی

خرید سیسمونی یکی از حساس ترین کارهایی است که هر پدر و مادری بر عهده دارند. زیرا هم از نظر قیمت و هم از نظر کیفیت باید موارد زیادی را بررسی کنند تا به مرحله خرید نهایی برسند. برند زویی برترین تولید کننده تجهیزات و سیسمونی نوزاد در کشور است که سعی بر هرچه نزدیکتر کردن تولیدات به استاندارد های جهانی دارد.

شما به راحتی هرچه تمام تر می توانید محصولات را در سایت زویه مشاهده کرده و محصول مورد نظر خود را ثبت سفارش نموده و آن را دم درب منزل دریافت نمایید. لازم به ذکر است که در صورت بروز هرگونه مشکل و خرابی قطعه با کارشناسان ما تماس گرفته و در صورت تایید کارشناس مبلغ عودت داده شده و محصول مرجوع داده میشود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *