دسته‌بندی نشده, صندلی غذا کودک و نوزاد, صندلی غذاخوری کودک و نوزاد, صندلی غذای كودک زویی, صندلی غذای کودک رستورانی

آموزش آداب غذا خوردن به کودک

آموزش آداب غذا خوردن به کودک

آموزش آداب غذا خوردن به کودک

زمان صرف غذا یکی از لذت‌بخش ترین لحظه ها در هر خانه ای است. چرا که اعضای خانواده از کنار یکدیگر بودن خوشحال هستند ولی یکی از چالش هایی که هر خانواده ای با آن روبه رو است بی اشتهایی کودکان و رفع این مشکل است که در کنار آن آموزش آداب غذا خوردن به کودک نیز اهمیت بالایی دارد.

کودکان تقریبا از شش ماهگی می توانند اشیا را در دست بگیرند و حرکت دهند. این سیر تکاملی تا ۶ سالگی کودک یعنی زمانی که به راحتی بتواند اشیایی مانند چاقو و چنگال را کنترل کند ، ادامه دارد.

کودکان دوست دارند ریخت و پاش کنند و از انگشتان خود برای برداشتن غذا استفاده کنند، این رفتار بخشی از مرحله تکاملی آنان است، کودکان ترجیح می‌دهند از غذاهایی استفاده کنند که مستقیما آن را به دست بگیرند و یا در بشقاب جستجو کنند و آن را بردارند.

آموزش غذا خوردن به کودک

آموزش آداب غذا خوردن به کودک

 

از زمانی که کودک یاد می گیرد اشیا را در دستانش بگیرد شما باید این توانایی را در او تقویت کنید ، چرا که وقتی از همان ابتدا بفهمد که می تواند به تنهایی کاری انجام دهد ، حس اعتماد به نفسش تقویت خواهد شد.

از طرفی جز تقویت این حس ، سریعتر می تواند تعادل خود را حفظ کند و حرکات خود را بصورت آگاهانه تری انجام دهد. پس هر زمان که تلاش کودک خود را برای تکان دادن یا برداشتن شئ دیدید ، اجازه دهید تا آزادانه تر کارش را انجام بدهد.

ولی اگر سعی کنید خودتان به کودک غذا بدهید و بخاطر اینکه خودش را کثیف نکند و این حس استقلال را از او بگیرید ، در آینده هم به درستی توانایی در دست گرفتن قاشق و غذا خوردن را نخواهد داشت. ( تجربه شخصی نویسنده ).

شما از طریق مختلف می توانید کودکتان را به مستقل غذا خوردن تشویق کنید مثل خرید صندلی غذا کودک ، وعده‌ی دادن بستنی مورد علاقه اش بعد از غذا یا بردن به پارک و … که این به شناخت شما از دلبنتدان باز می گردد.

استقلال کودک در غذا خوردن

کودک همانند ضبط صوتی است که تمامی حرکات و رفتارهای پدر و مادرش را ثبت و حفظ می کند. ضمیر ناخود آگاه کودک همیشه آماده است تا بیشترین رفتاری که روزانه با آن سر و کار دارد را یاد بگیرد.

کودک بیشتر از هرکسی در طول شبانه روز پدر و مادرش را می بیند و با مشاهده رفتار آنها سعی می کند رفتاری مشابه آنها داشته باشد.

از طرفی کودک شما سعی می کند همیشه کارهایی را انجام دهد که شما راضی نگه دارد و بیشتر دوستش داشته باشید ، پس چه بهتر که با نشان دادن نحوه درست انجام کار بتوانید کودکتان را به بهترین نحو ممکن آموزش دهید.

غذا خوردن هم یکی از کارهایی است که کودک باید بتواند به تنهایی و مستقل انجام دهد. این یادگیری از سن شش ماهگی آغاز میشود. آموزش شما هم از این زمان آغاز میشود چرا که شما علاوه بر آموزش صحیح غذا خوردن ، به او آموزش می دهید که چگونه مستقل باشد و کارهایش را خودش انجام دهد.

زمانیکه کودک حس می کند به تنهایی و بدون کمک شما می تواند کاری را انجام دهد و به مرور زمان این توانایی در او تقویت میشود ، بشدت حس اعتماد به نفس در او تقویت خواهد شد و دیگر برای انجام کاری از شما کمک نمی خواهد. همچنین مهارت های اجتماعی او تقویت خواهد شد و به نحو بهتری قادر به ارتباط گرفتن با دیگران خواهد بود.

البته دقت کنید که برای رسیدن به این هدف باید مراحلی را طی کنید و فیزیک کودک را هم در نظر بگیرید. مراحل تکاملی مستقل شدن کودک سه بخش است.

  1. غذا خوردن با دست
  2. غذا خوردن با قاشق
  3. غذا خوردن با چنگال

آموزش غذا خوردن به کودک

آموزش آداب غذا خوردن به کودک

هر کدام از این مهارت ها در سنین مختلفی کسب میشوند و باید به مرور انجام گیرد. سعی کنید برای یادگیری سریعتر این موارد در خارج سن مناسب کودک ، او را اذیت نکیند و اجازه دهید آنها را به ترتیب یاد بگیرد.

ارتباط سن کودک و استقلال در غذا خوردن

شش ماهگی تا دوازده ماهگی : این سن بسیار حساس است ، چرا که از شش ماهگی کودک می تواند غذاهای مکمل استفاده کند. پس کم کم یاد می گیرد چگونه شیشه شیر و مواد غذایی سبک مانند میوه ها را در دست گرفته و در جای دیگری قرار دهد. زمانی که دیدید کودک شما می خواد تکه ای میوه به دست بگیرد مانع این کار نشوید تا توانایی حفظ تعادل و استقلال در او شکل بگیرد.

یک تا دو سالگی : برای کودک شیشه شیری ( لیوان یا ظرف) تهیه کنید که از هر دو طرف دارای دسته باشد. باید دقت کنید که کودک در این سن یاد میگیرد از هر دو دستش همزمان استفاده کند. زمانیکه شیشه شیر یا لیوان را بتواند با هر دو دست کنترل کند یعنی از هر دو قسمت مغز به خوبی استفاده می کند.

دو تا سه سالگی : در این سن کودک به راحتی می تواند قاشق در دست بگیرد. اصلا نگران این نباشید کودک خود و یا محیط اطرافش را کثیف می کند. دقت کنید که حفظ تعادل در این محدوده سنی مهم ترین مسئله است. حتی در این سن کودک به راحتی می تواند با نی نوشیدنی بخورد.

سه تا چهار سالگی : در این محدوده سنی کودک آماده است که کار با چنگال یاد بگیرد. این مهارت به این معنی است که کودک یاد می گیرد کاربرد چنگال با قاشق متفاوت است و مواد غذایی سفت تر را چنگال می تواند راحت برداشته و بخورد.

چهار تا پنج سالگی : در این سن کودک می تواند پارچ آب را بردارد و برای خود آب بریزد. کاملا روی حرکاتش کنترل دارد و به راحتی قاشق و چنگال را می تواند کنترل کند.

پنج تا شش سالگی : کودک به تنهایی می تواند غذا بخورد و تعادل خود را حفظ کند. ولی حرکت بعدی‌ای که در این سن یاد می گیرد کار با کارد است. یعنی به راحتی میتواند سبزیجات را خورد کند و کره را به تکه های دلخواهش تقسیم کند.

تمامی مراحل گفته شده در بالا ، مراحلی هستند که بطور طبیعی باید طی شوند و این کاملا بستگی به شما دارد که چقدر کودکتان را آزاد نگه میدارید تا این مراحل را طی کند. دقت کنید که در تمامی این مراحل کودک خود و محیط اطرافش را بسیار کثیف خواهد کرد ، پس صبور باشید و اجازه دهید کودک مراحل مستقل شدن و یادگیری را بطور طبیعی طی کند.

 

آموزش آداب غذا خوردن به کودک

زمانی که سن کودک بین شش تا دوازده ماهگی است ، یاد می گیرد با انگشتانش مواد غذایی را بگیرد و با آن بازی کند. پس در این دوران بشقاب غذای کودک را زیادی پر نکنید تا یاد بگیرد اطرافش را کثیف نکند و تمام غذای داخل بشقاب را تمام و کمال بخورد تا سیر شود.

به او یاد بدهید که بیشتر از ظرفیتش غذا در دهان نگذارد. چرا که از طرفی جوییدن و بلع این حجم از غذا برای کودک دشوار و خطرناک است و از طرفی زمانیکه کودک به گذاشتن حجم زیاد غذا داخل دهانش عادت کند ، در مهمانی ها و رستوران هم این مورد را رعایت نمی کند و وجهه مناسبی ندارد.

تا جایی که می توانید به کودکتان آموزش دهید که حین غذا خوردن صحبت نکند. این مورد هم مودبانه تر است تا محتویات داخل دهان مشخص نباشد و هم اینکه عمل بلع را راحت تر می کند.

به کودکتان یاد بدهید هیچگاه دنبال بزرگترین تکه غذا نباشد و همیشه به اندازه غذا بخورد. با این کار شما به او یاد می دهید که فردی قانع بوده و هیچگاه نسبت به چیزی حریص نباشد.

اگر صندلی غذای کودک خریداری کرده اید حتما آداب نشستن روی صندلی را نیز به کودک بیاموزید. کودک باید یاد بگیرد که در هنگام غذا خوردن زیاد دست و پاهای خود را تکان ندهد. چون هم نمی تواند به درستی غذایش را بخورد و هم امکان دارد پایین بیفتد و به خودش آسیب بزند.

استفاده از صندلی غذا زمانی مناسب است که کودک گردن گرفته باشد و بتواند حرکات خود را کنترل کند. البته نوع صندلی غذایی که شما خریداری می کنید هم مهم است. زیرا چندین فاکتور وجود دارد که در خرید صندلی غذا و استفاده از آن مهم است.

ویژگی های صندلی غذای کودک استاندارد

  1. صندلی غذا باید حالت تنظیم ارتفاع داشته باشد. چون هرچقدر کودک سن کمتری داشته باشد توانایی کنترل حرکاتش را ندارد و ممکن است پایین بیفتد. پس زمانهایی که می خواهید کودک را برای ساعتی تنها بگذارید صندلی را در پایین ترین حالت ممکن تنظیم کنید تا آسیبی به خودش نزند. در غیر این صورت حتما زمانهایی که همه اعضای خانواده برای صرف غذا حاضرند، ارتفاع صندلی را با میز غذاخوری تنظیم کنید تا کودک هم در جمع خانواده باشد.
  2. صندلی غذای کودک باید دارای حالت خواب باشد. بسیاری از کودکان ممکن است پس از غذا خوردن خسته باشند و روی صندلی غذا خوابشان ببرد. پس بهتر است صندلی غذا را در حالت خواب تنظیم کرد تا کودک دچار اختلال خواب نشود. البته دقت کنید که این حالت فقط برای چرت های نیم روزی مناسب است و اجازه ندهید کودک برای مدت زمان طولانی در آن حالت باقی بماند.
  3. امکان شستشوی تشک صندلی غذا کودک باید وجود داشته باشد. زیرا پوست کودکان بسیار حساس است و محیطی که در آن غذا میخورد باید بسیار تمیز باشد.
  4. جنس سینی صندلی غذا کودک باید مرغوب باشد. جنس پلاستیک p یکی از بهترین انواع پلاستیک ها می باشد که ویژگی اول قابل توجه آن بهداشتی بودن است. یعنی اگر غذای کودک روی سینی بریزد به هیچ عنوان ترکیب شیمیایی ایجاد نمیشود. نکته بعدی ضد ضربه بودن است. این نوع پلاستیک ضدضربه بوده و برای مدت زمان طولانی می توانید از آن استفاده کنید.
  5. صندلی غذا کودک باید دارای پایه های متحرک و ثابت باشد.

این موارد مهم ترین استاندارد هایی هستند که در خرید صندلی غذای کودک باید به آن توجه کنید. چون علاوه بر اینکه بصورت ارگونومیک و متناسب با فیزیک کودک طراحی شده است ، آداب نشستن پشت صندلی برای غذا خوردن را هم باید یاد بگیرد.

به این منظور شما باید تحقیقات گسترده ای در این زمینه انجام دهید تا علاوه بر کیفیت بالا بتوانید با قیمتی مناسب این محصول را تهیه کنید. برند زویه یکی از برند های پیشرو در زمینه تولید محصولات کودک و سیسمونی بوده که سعی بر طراحی و تولید این محصولات طبق جدیدترین استاندارد های جهانی داشته است. در چنین حالتی شما در کنار کیفیتی بالا قیمتی بسیار مناسب پرداخت خواهید کرد. یکی از تولیدات فوق العاده شرکت زویی صندلی غذا می باشد که در متن پایین به مهمترین ویژگی های آن اشاره شده است.

خرید صندلی غذاخوری کودک زویی

ویژگی های صندلی غذای زویی

  • این صندلی از ظاهر فوق العاده شیک و زیبایی بهره‌مند می باشد.
  • کیفیت مواد اولیه در تولید محصولات این برند ، از مهمترین اولویت ها می باشد .
  • طراحی بدنه زیبا و ایمن ، نشیمنگاه بسیار نرم ، لطیف و راحت ، پلاستیک مرغوب و با کیفیت ، وجود دو چرخ ، دو سینی با قابلیت جداسازی ، از ویژگیهای مهم این صندلی است.
  • کمربند ایمنی پنج نقطه‌ای هم به خوبی از کودکتان محافظت می کند. مانع از سر خوردن کودک میشود.
  • تنظیم زاویه خواب پشتی و تنظیم ارتفاع صندلی از جمله مشخصه های این صندلی هستند.
  • در صندلی غذایی خوری بی بی ماک پایه های فلزی و روکش آن قابلیت شستشو را دارند.
  • این محصول دارای یک سینی با قابلیت تنظیم و جداسازی می باشد.
  • سینی از مواد باکیفیت ساخته شده و قابلیت چسبندگی ندارد.
  • دارای یک زیرپایی با قابلیت تنظیم سه حالته برای راحت قرار گرفتن پاهای کودک است.
  • برای راحتی و آسایش بیشتر کودک ، ارتفاع صندلی در پنج حالت مختلف قابل تغییر است.
  • قسمت نشیمنگاه صندلی دارای روکش بسیار نرم با قابلیت جدا سازی می باشد.
  • ویژگی دیگر صندلی غذا کودک بی بی ماک قابلیت تا شوندگی و جمع شدن می باشد.
  • این ویژگی زمانهایی اهمیت پیدا می کند که والدین قصد عزیمت به مکان دیگری را داشته باشند.
  • صندلی غذای کودک بی بی ماک برای کودکان از ۶ تا ۳۶ ماهگی مناسب است.
  • تا وزن ۱۸ کیلوگرم را تحمل می نماید.
  • با تمامی توصیفات بالا دریافتیم که صندلی غذای کودک زویی تمامی ویژگی‌ها و استانداردهای یک صندلی غذارا دارا می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *